У сучасному світі ефективні логістичні операції є основою будь-якої організації, які дають можливість для зростання та розвитку бізнесу. Вони забезпечують гарантії того, що підприємства можуть отримувати, виробляти та доставляти свою продукцію або послуги кінцевому споживачеві в строки та економічно ефективно. Логістика – це невід’ємна частина економіки будь-якої країни.

Міжнародна логістика – це організація шляху вантажу з однієї країни до іншої. Цей шлях може займати пряме перевезення через кордон країни отримувача товару або транзитне через декілька країн світу з прорахунком витрат та з мінімізацією часу доставки. Вона основується на різних маршрутах враховуючи певні затрати: ціни на зберігання, митне оформлення, швидкість переміщення, ціну за вид перевезення та інші витрати на весь шлях від продавця до покупця. В цій ланці задіяно велику кількість спеціалістів, які свого роду формують команду, яка займається всіма можливими нюансами та формальностями та реагує на різні зміни, які можуть вплинути на керування вантажу.

Захист суверенітету в Україні вплинув на всю економіку країни та змусив зіштовхнутися з переформуванням логістики.  Проблема у закупівлі матеріалів та сировини, замороження фінансових потоків та виробничих процесів, небезпека зберігання продукції на складах через атаки, блокування портів, припинення авіасполучення, блокпости та інші ускладнення логістичного ланцюгу спричинило проблеми у транспортуванні вантажів.

Наразі в Україні авіасполучення не працює. Також великого удару економіці країни завдало блокування портів, оскільки до війни морське перевезення та порти України були основним способом експорту та імпорту товарів. Майже 70% експорту здійснювалося морським сполученням через основні порти: Одеський, Чорноморський, Південний, Миколаївський та Ольвію. На сьогоднішній день повноцінно працюють та збільшують вантажопереробку три невеликі порти у гирлі Дунаю: Ізмаїльський, Ренійський та Усть-Дунайський. У мирний час на них припадало трохи менше, ніж 5% експорту.  Дані порти замалі та не в змозі фізично обробляти великий потік товарів, також їх пропускна спроможність замала для великих судів та барж, проте саме на них трималася експортна логістика країни до відкриття зернового коридору, який дозволив експортувати деяку кількість зерна наших аграріїв.

Загалом, контейнерні перевезення – це один із ключових інструментів ефективної світової логістики та торгівлі. Оскільки через морські порти України наразі неможливо експортувати та імпортувати товари, а гирло Дунаю не в змозі обробляти великі товаропотоки, компанії зуміли підлаштуватися до нових умов. На сьогоднішній день вантажі проходять шлях через порти сусідніх країн Європи, зокрема Румунії, Польщі, Німеччини, Литви, Бельгії, а вже звідти автомобільним транспортом прямують до України. Через це зросла вартість перевезення, виникли додаткові витрати на оформлення документів ( таких як, транзитна декларація – Т1) та час доставки вантажу, який залежить ще й від черг на кордонах.  Ці нюанси ускладнюють процес роботи для логістів та збільшують витрати, проте це вихід із ситуації під час війни, який допомагає підтримувати бізнес навіть у такі часи.

Велика кількість вантажів наразі спрямована на сухопутні перевезення. Окрім контейнерних перевезень ще є перевезення тентованим автотранспортом та рефрижераторами. Тентовані вантажоперевезення дозволяють завантажувати різні види продукції, оскільки мають всі види завантаження. Такі авто є універсальними та досить маневреними при повному завантаженні. Щодо рефрижераторних перевезень, то за допомогою такого виду авто, можна перевозити продукцію, яка потребує зберігання температурного режиму на протязі всього періоду доставки або мають короткий термін придатності та вимагають певної фіксованої температури.  Такі вантажні перевезення можуть мати різну вантажопідйомність, що забезпечує підібрати авто під певну вагу та об’єм товару.  Дані авто можуть ввозити товари до України та експортувати вантаж з України до Європи та доставляти до кінцевих споживачів по країнам ЄС.  Імпорт та експорт товарів відбувається під митним контролем та потребує оформлення транзитної декларації так само, як у випадку контейнерних перевезень.

Загалом, українська транспортно-логістична система адаптувалася на сьогоднішній день та продовжує функціонувати, незважаючи на складнощі та постійний пошук альтернативних рішень в існуючих умовах. Проте українці – сильна нація, яка може пристосуватися та знайти вихід з багатьох ситуацій, навіть у воєнний час, адже логістика – це один з основних важелів у функціонуванні будь-якої країни.